MijnKleineDraak.

Details van dit project
Soort case Showcase
Doelgroep Van millenials tot opa's en oma's
Mijn rol UX designer, eindverantwoordelijke voor website en social media
Skills Klantencontact, marketing, verkoop via bol.com, Illustrator en Wordpress

Even introduceren

Waar ik me naast school graag mee bezig houd is mijn eigen bedrijf, dit doe ik samen met twee vrienden. We laten hier in Nederland eerlijke drakenpakjes maken, voor baby’s. MijnKleineDraak is iets waar ik trots op ben, ik steek er veel tijd in en ben er eigenlijk altijd wel mee bezig. Ik zal je eens wat meer vertellen over mijn onderneming.

Leuke naam, maar wat doet MijnKleineDraak nou eigenlijk?

Wij van MijnKleineDraak maken drakenpakjes voor baby’s (zie onderstaande afbeelding). En dit zijn niet zomaar pakjes, ze zijn eerlijk gemaakt in Nederland. Wij vinden het namelijk belangrijk om alles lokaal en eerlijk te houden. Made in Holland, dat is wel zo fijn. Ook is het voor ons zo makkelijker om een goed kwalitatief product met goede service te leveren.

Wij? Ik heb het toch steeds over mijn eigen bedrijf? Dat klopt, ik ben namelijk mede-oprichter en eigenaar van MijnKleineDraak.

En die anderen in wij? Dat zijn Sven en Tycho, twee vrienden. Sven studeert aan de Technische Universiteit van Eindhoven en Tycho zit in zijn laatste jaar van een economische studie aan de Fachhochschule van Gelsenkirchen. Zo vormen wij MijnKleineDraak.

Mijn rol

Mijn hoofdverantwoording ligt bij de website en de visuele elementen daar omheen. Denk bijvoorbeeld aan Facebook- en Instagramberichten. Zo heb ik de website gerealiseerd met Wordpress en zelfkennis van HTML en CSS (zie afbeelding bovenaan deze pagina). Ook hou ik me bezig met de verkoop via bol.com, dit doen we nog niet zo lang en hier valt nog veel territorium te veroveren.

Hiernaast ben ik druk bezig met analytische gegevens in Google Analytics en Facebook marketing tools, om extra omzet en bekendheid te genereren.

Ik verbreed het pakket waarmee ik kan werken
In de onderstaande afbeelding zie je een ontwerp van een visitekaartje dat ik aan het maken ben in Adobe Illustrator. Deze tool vond ik lastig om onder de knie te krijgen en liet hem daarom vaak links liggen, maar nu ik er gewoon mee aan het werk ben gegaan begint het er steeds meer op te lijken.

Juist door gewoon te proberen (en fouten te maken) in Illustrator ontwikkel ik mezelf. Zoals je ziet kan dit voor mijn eigen bedrijf zijn maar dit kan ik net zo goed gebruiken voor school. Zo verbreed ik het pakket waarmee ik kan werken.

Maar wat valt er hier te interaction designen?

Dat de gebruiker (ofwel de klant), zijn of haar doel kan bereiken. In dit geval is dat natuurlijk het vinden en bestellen van het perfecte drakenpakje voor de baby.

En dat moet dus de hippe mama kunnen doen, maar ook de vader die even snel in de pauze een drakenpakje wilt bestellen. Terwijl we het nog niet eens hebben gehad over die trotse oma die op haar iPad een cadeutje wilt bestellen voor haar kleindochter.

Zo zie je dus dat de doelgroep van mijn onderneming flink uiteen loopt, wat natuurlijk een uitdaging is. En die uitdaging ga ik graag aan, zo probeer ik onze website voor iedereen zo gebruiksvriendlijk, begrijpbaar en compleet mogelijk te maken.

Tadaaa, hier komt interaction design om de hoek kijken. Want ik moet er voor zorgen dat het doel van de gebruiker snel, simpel en zonder obstakels kan worden bereikt. Alleen dan heb je immers een tevreden klant, kleine draak in zijn of haar rol 🐲 en een gevulde portemonnee.

Een ruimtelijke website biedt rust en dat verminderd hinder
In de onderstaande video laat ik zien hoe ik door de website navigeer. Het vinden van een drakenpakje heb ik zo simpel mogelijk gemaakt, dat heb ik gedaan door bijvoorbeeld op de homepagina meerdere mogelijkheden te bieden om of de winkel of een drakenpakje te bekijken. De website is ruimtelijk opgebouwd, dat zorgt namelijk voor rust en dat verminderd hinder voor bezoekers.

Goede microcopy kan het verschil maken
Soms is een bepaalde element of knop niet zo populair, er wordt dan niet op geklikt of bezoekers weten niet wat ze er mee kunnen. Dat gebeurd wel eens bij een header die niet zo aanspreekt of een call to action die net geen aanstoot geeft om er op te klikken. Door resultaten te verzamelen via bijvoorbeeld Google Analytics kan ik localiseren wat niet zo populair is, vervolgens ga ik onderzoeken waarom het element of knop niet veel wordt gebruikt.

En op deze manier verander ik bijvoorbeeld teksten van knoppen of headers. Bijvoorbeeld: op een knop om naar een product te gaan staat standaard "optie selecteren", deze tekst is minder om tot actie aan te stoten dan "kies je maat". Dat soort kleine, maar soms ook grote aanpassingen doe ik in de microcopy.

In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een header met een call to action. Met dit element zet ik een drakenpakje als het ware in de spotlights, vandaar dat er een aansprekende en unieke titel boven staat.

Wat heb ik geleerd?

Zoals je een kopje naar boven leest, kan goede microcopy daadwerkelijk het verschil maken. Dat is iets wat ik in de loop van de tijd heb geleerd en waar ik nog steeds mee bezig ben. Het belangrijkste is misschien nog wel dat ik niet moet brengen welk product ik verkoop maar wat de klant koopt. Hiermee bedoel ik dat ik geen drakenpakjes verkoop maar eerlijk in Nederland gemaakte, super schattige en unieke belevingen. En dat is precies de manier waarop ik het heb geleerd te brengen.

Dus zo verwerk ik dit in de microcopy van de website en visuele elementen die je bijvoorbeeld langs ziet komen op social media.




Bekijk mijn andere werk  🚀