Student Co Living.

Details van dit project
Soort case Casestudy
Opdrachtgever Deloitte Digital
Doelgroep Samenwonende studenten
Mijn rol UX/UI & Interaction Designer
Skills Cultural Probe, Debrief Interview, Adobe XD, gebruikerstesten

De course

Tijdens de course interactions for mobile houd ik me bezig met het kansgerichte aanpakken van lastige ontwerpvraagstukken, in dit proces zet ik de eindgebruiker centraal en neem hem of haar in iedere stap uitgebreid mee.

Over deze case

Enorm veel studenten die op kamers zitten hebben er wel mee te maken: co-living. Namelijk simpelweg samenleven met andere studenten. Toch is het niet zo simpel als je misschien denkt: het is namelijk best wel even wennen als je opeens verantwoordelijk bent voor het huishouden in je studentenhuis.

Stel je voor, je hebt iedere dag college en moet als je thuis komt ook nog eens gaan koken. Maar wie heeft de boodschappen nou gehaald? Of moet je dat nu ook nog eens zelf doen? Een eenmalige coalitie van Albert Heijn en Jumbo is benieuwd naar hoe zij deze studenten kunnen ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan het bezorgen van de boodschappen of het wekelijks leveren van inspirerende gerechten zodat de studenten zich daar geen zorgen over hoeven te maken.

Voor mij (en de groep) is nu de uitdaging om te onderzoeken hoe we via een nieuwe dienst, naast een al bestaande, co-living studenten kunnen ondersteunen in het samenwonen en huishouden. Dit doen we door middel van meerdere concepten, die we individueel hebben ontwikkeld.

Mijn rol

De rol die ik tijdens dit project op me nam was UX/UI & Interaction Designer. Hiernaast was ik contactpersoon en zou ik facilitator zijn bij de co-creatie met de respondenten. Deze ging door het coronavirus dus niet door.

Onderstaand een opsomming van mijn hoofdtaken tijdens dit project:
-   Gebruikersonderzoek uitvoeren
-   Concepten verzinnen
-   Gebruikersinterface maken
-   Prototypes maken
-   Micro-interactions maken

Ontwerpproces

Ik ben mijn ontwerpproces begonnen met een onderzoek naar de gebruikers waar ik de oplossing voor ging maken: studenten die aan co-living doen. Om gebruikers te werven die in de doelgroep vallen, hebben we als groep een screener opgesteld. Aan de hand van deze screener heeft iedere groepsgenoot 2 gebruikers geworven voor de rest van het project.

De gebruikers heb ik actief bij het onderzoek betrokken, denk aan Cultural Probe Kit (kleine opdrachten) die de gebruikers hebben gemaakt. Maar ook het samenvatten van deze resultaten heeft veel verteld over de context en over de gebruikers zelf. Al dit onderzoek heeft meerdere kansen in de spotlights gezet waar ik samen met de groep mee aan het werk ging.

De kansen en inzichten die we hadden verzameld waren de basis voor alle concepten die we individueel hebben verzonnen. Deze concepten hebben we vormgegeven in een prototype en dit samen presenteerden we aan het eind van iedere week aan elkaar in een Design Panel. Over deze concepten, prototypes en Design Panels lees je straks nog wat meer.

Gebruikersonderzoek

We hebben een uitgebreid kansgericht onderzoek gedaan door middel van cultural probes, debriefinterviews, een wall analysis en co-creaties sessies met de co-living studenten naar hoe zij de huidige co-living situatie ervaren en hoe we dit kunnen ondersteunen.

Om de huidige situatie in kaart te brengen en om gebruiker en gebruikerscontext beter te begrijpen wilden we de volgende hoofdvraag met cultural proces beantwoorden: hoe ervaart de doelgroep het huidige samenleven, samenwonen en samen huishouden met studenten?

Met de bruikbare inzichten die we door middel van de verzonnen probes en de debriefinterviews hebben verkregen hebben we een wall analysis gehouden. Hierin hebben we de inzichten geclusterd en een beter beeld kunnen creëren van de ervaring van co-living. Deze inzichten zijn op gebieden van privacy, dagindeling, irritaties, realisatie, studie, financiën, stemming, uitgaan, prioriteiten, communicatie-hulpmiddelen, wensen, sociale aspecten, huishouden en verwachtingen.

Resultaat van deze wall analysis was voornamelijk dat studenten vaak samen activiteiten ondernemen met huisgenoten omdat dit gezelliger is en het tijd en werk scheelt. Veel inzichten hadden betrekking op huishoudelijke taken als koken en schoonmaken. Bij deze taken ontstaan vaak irritaties onderling als er niet goed gecommuniceerd wordt wat betreft taakverdeling. In de inzichten ‘huishoudelijke taken’ en ‘communicatie’ zagen we de meeste kansen.

Vervolgens hebben we een scope en focus opgesteld voor onze co-creatie. “Hoe kunnen we ideale manieren voor het organiseren van het huishouden aanbieden en onderlinge communicatie stimuleren?” Onze focus was: “Aan het einde van de sessie willen we inzicht hebben in hoe we huishoudelijke taken die studenten als ‘neutraal’ of ‘onprettig’ ervaren tijdens co-living leuker kunnen maken. We willen er ook achter komen wat het ‘neutrale’ of ‘onprettige’ gevoel is dat studenten ervaren.”

Concepten verzinnen

Na al het gebruikers- en kansgerichte onderzoek, is het tijd om oplossingen te gaan verzinnen. Dit doet iedereen in de projectgroep individueel (in dit geval vanuit huis dus 😷). De basis van ieder concept begint met 2 onderdelen:

1. Één of meerdere inzichten uit het gebruikersonderzoek.
2. Theorie die aan het begin van de week wordt aangeleverd.

Hieronder lees je meer over ieder prototype.

Concept 1: Spl.it

In dit concept is de trend 'Money Changers' samen met een inzicht uit het gebruikersonderzoek de basis. Spl.it, het concept, zorgt er voor dat studenten gemakkelijk de boodschappen-kosten kunnen verdelen. Snel, simpel en eerlijk. Door gebruik te maken van een technologie als NFC (Near Field Communication), is het terugbetalen van de voorschieter zo geregeld.

Klik hier om Spl.it zelf te proberen

Concept 2: Cook.it

Het volgende concept dat ik heb verzonnen heet Cook.it. De bedoeling van deze app is dat hij studenten helpt met het vinden van gevarieerde en vooral vernieuwende recepten om te koken. Hier wordt er ingespeeld op de krachten van de personen die gaan koken. Op deze manier eten de studenten dus niet altijd hetzelfde en is het ook nog eens wat leuker om te koken, omdat het makkelijker is.

Klik hier om Cook.it zelf te proberen

Concept 3: Eat.it

Het laatste concept dat ik heb verzonnen heet Eat.it en heeft erg veel weg van een social platform. Gebruikers hebben hun eigen profiel op de app, waar ze met vrienden kunnen praten en elkaar kunnen volgen. Het ontdekken van nieuwe recepten is waar het om draait in dit concept. Dit is wat de gebruikers met elkaar delen. Hun eigen recepten, en dergelijke. De interactie en verbondenheid met elkaar staat centraal in het concept.

Klik hier om Eat.it zelf te proberen

Design Panels

Al deze concepten presenteerde ik aan het eind van iedere week aan mijn groepsgenoten. Zie de bovenstaande afbeelding voor een impressie. In dit geval was dat digitaal, wat naar mijn mening prima werkte. De feedback die we ontvingen en elkaar gaven was inhoudelijk over het concept en op de manier van onderbouwen.

Ik vind het erg leuk om te zien dat ik in deze 3 weken echt ben gegroeid in het verzinnen van concepten, het maken van prototypes en micro interacties.

Appie Student

In de laatste paar weken van het project heb ik samen met mijn groep van 3 concepten naar 1 gewerkt. Zo hebben we uit ieder concept wel wat meegenomen naar het uiteindelijke: Appie Student. In Appie Student zit bijvoorbeeld het splitten van kosten (spl.it) verwerkt. Evenals het kijken naar kookskills en voorkeuren voor het kiezen van een maaltijd (cook.it), ook dat zit in Appie Student.

Appie Student helpt studenten met het ontdekken én koken van verassende maaltijden, deze worden wekelijks in een box thuisbezorgd. Het leuke is dat de maaltijden bij iedereen passen, omdat de app rekening houd met alle voorkeuren van de huisgenoten. Hiernaast leren de studenten op een laagdrempelige manier bepaalde kookskills zichzelf aan, door middel van korte filmpjes.

Helemaal bovenaan deze pagina kan je eindpresentatie-video van Appie Student bekijken. Dan krijg je zelf vast een goede indruk van de context!

Wat heb ik geleerd?

Ik denk dat het belangrijkste is wat ik heb geleerd, het feit dat een prototype ook gewoon een schets kan zijn. Bijvoorbeeld een interactie die ik even snel op papier heb gezet. Hiernaast ook dat ik zelf absoluut niet de gebruiker ben. Ik mag dan wel een student zijn, ik ben niet de gebruiker.

Helaas heb ik in het project minder vaak de échte gebruiker kunnen betrekken bij het proces als dat ik oorspronkelijk wilde. Vanwege het coronavirus werd de co-creatie in het studentenhuis afgelast, ook werd het testen van het prototype opeens heel lastig.

Hoe doe je het dan? Gewoon met wat je hebt. Zo hebben we de co-creaties gewoon thuis gehouden evenals het testen. Zo hebben we toch nuttige resultaten uit deze onderdelen weten te verkrijgen.

De afgelopen tijd was zwaar. Van 09:30 tot 17:30 contstant naar een beeldscherm kijken en luisteren door oordopjes. Dit was wel echt even wennen en het was super intensief. Normaal staat de computer wat meer op de achtergrond en heb je wat meer sociale interactie met je teamgenoten, helaas was dit nu niet mogelijk.

Ik denk dat, al met al, het project net zo goed is afgerond als het zou zijn in normale omstandigheden. En daar ben ik hartstikke blij mee en trots op. Deloitte Digital was namelijk zeer positief bij de eindpresentatie en zag daadwerkelijk kansen in het concept Appie Student. Hopelijk komt er er ooit!

Terug naar mijn leerdoelen

In de afgelopen tijd heb ik eigenlijk gewerkt aan beide leerdoelen die ik van te voren heb opgesteld. Ik heb namelijk op verschillende manieren prototypes gemaakt. Bijvoorbeeld de interactieschetsen van mijn 3 concepten, maar ook de uitwerkingen daarvan. Hiernaast heb ik samen met mijn groepje, voordat we het uiteindelijke Appie Student prototype maakten, een simpel prototype gemaakt. Puur functioneel en juist niet visueel uitgewerkt.

Mijn perfectionisme heb ik op een laag pitje weten te zetten, vooral tijdens de 3 weken waarin ik zelf concepten moest verzinnen. Normaal denk ik namelijk graag lang na over iets voor ik een beslissing neem. In dit geval was dat gewoon niet mogleijk en moesten de knopen worden doorgehakt. Ik had namelijk maar 3 dagen om een concept te verzinnen, uitwerken, schetsen en prototypen. Hier heb ik geleerd dat ook al neem je vroeg een beslissing of een bepaalde keuze, er komen nog mooie dingen uit. Het hoeft niet allemaal perfect.




Bekijk mijn andere werk  🚀