Visitour.

Details van dit project
Soort case Casestudy
Projecttype Web based platform
Duur 18 weken
Mijn rol UX/UI & Interaction Designer, stijlbewaker
Skills Testen met échte gebruikers, onderzoek doen, nieuwsgierig blijven, experimenteren en leren

De course

Tijdens de course interactions for web houd ik me bezig met het oplossingsgerichte aanpakken van lastige ontwerpvraagstukken, in dit proces zet ik de eindgebruiker centraal en neem hem of haar in iedere stap uitgebreid mee.

Het project

Tijdens het project stel ik de gebruikers van het huizenplatform funda centraal. De kerntaak van het platform is om een huis te vinden, een huis dat aan jouw eisen en wensen voldoet. Deze kerntaak krijgt een compleet nieuw en anders jasje, omdat de huidige gebruikers van het platform tegen problemen (huizen niet kunnen terugvinden, door de bomen het bos niet zien door het grote aanbod aan filters) aanlopen.

Door de gebruiker centraal te stellen in alle stappen van het ontwerpproces, bedenken ik oplossingen voor deze huidige problemen. Zo wordt het zoeken en vinden van een huis nog leuker, gemakkelijker en vooral anders.

Introductie

De course interactions for web is voor mij het startpunt om als designer, de gebruiker écht centraal te stellen in het ontwerpproces. Om hem of haar mee te nemen bij iedere stap die ik maak, vraagt veel van mij als ontwerper. En waarom dit veel van me vraagt? Simpelweg omdat terugkijken niet even een paar minuten duurt, maar vaak een proces van wel een dag kan duren, en dan bijvoorbeeld iedere week of zelfs iedere dag.

Alleen op deze manier zorg ik dat ik alle verschillende stakeholders (het bedrijf en de gebruikers) in het project tevreden houd, wat voor mij als interaction designer een van de meest belangrijke pijler is. Zo zorg ik er voor dat de eindgebruikers het product daadwerkelijk aanspreekt, voldoening geeft en vooral dat hij of zij het product zal gaan gebruiken. Want alleen op die manier zorg ik er voor dat beide kanten (opnieuw, het bedrijf en de gebruikers) tevreden zijn.

Het proces

Dit semester gebruik ik 'the loop' van IBM in alles wat ik doe. Bijvoorbeeld bij het maken van een prototype of het doen van een Card Sorting. Laat me je wat meer vertellen over wat the loop inhoud en hoe ik dit gaandeweg heb toegepast.

The loop
"Begrijp het heden en stel je de toekomst voor in een continue cyclus van observeren, reflecteren en maken."" Ik kies er voor om als interaction designer het ontwerpproces te doorlopen binnen the loop, ofwel 'the never ending cycle'. Dit doe ik omdat de gebruiker vanaf het begin tot het eind centraal staat in mijn proces en er dus altijd weer nieuwe inzichten, problemen en kansen ontstaan: mijn ontwerp is nooit af.

Door de loop steeds maar weer te doorlopen worden producten beter, ik itereer, steeds maar weer. Dit in combinatie met het centraal stellen van de échte gebruikers zorgt er voor dat ons eindproduct zo dicht mogelijk bij de eisen, wensen en behoeften van de gebruikers ligt.

Hier onder zie je een afbeelding van the loop en de verschillende fases. Om je een beeld te geven van hoe the loop werkt zal ik een voorbeeld geven:

Het voorbeeld
1. Stel ik maak in de 'make' fase (je hoeft namelijk niet perse te beginnen bij observe) een simpel prototype.
2. Daarna ga ik in de 'observe' fase kijken hoe de gebruiker het prototype gebruikt, waar het bijvoorbeeld vastloopt of waar de gebruiker iets niet begrijpt.
3. Van die observatie leer ik weer (dat is het allerbelangrijkste van the loop), vervolgens ga ik in de 'reflect' fase terugkijken naar wat ik fout of misschien juist goed heb gedaan om mijn prototype te kunnen verbeteren.

En nog een keer, en nog een keer, enz.

Hier ben ik begonnen

Ik begon deze case met een onderzoek, het probleem en ontwerpvraagstuk moest ik helder krijgen en daarna ben ik me gaan inlezen in de business en de gebruikers.

Getting to know the user

Tijdens de analyse heb ik gekeken naar de gebruikers van funda, wie zijn deze mensen nou eigenlijk? Wat vinden ze belangrijk aan een huizenplatform? En waarom gebruiken ze funda überhaupt? Dit zijn interessante vragen, waar ik antwoorden voor ben gaan zoeken door middel van contextual inquirys (een observatie en interview in één).

Want hoe leef je je nou écht in in de gebruiker? Door met deze persoon te gaan praten, het product te laten gebruiken en daarbij luisteren naar alles wat hij of zij dan te zeggen heeft of tegenaan loopt (of juist fijn vindt).

Contextual inquirys met échte gebruikers
Ik heb samen met Stijn een contextual inquiry afgenomen bij mijn opa en oma (zie onderstaande afbeelding), dit zijn namelijk actieve huizenzoekers- en verkopers op funda. Ze gebruiken funda dagelijks en zijn bereid om ons te laten zien hoe dit in zijn werking gaat, dit doen ze bijvoorbeeld samen aan tafel door middel van de iPad.

Wat uit de inquiry naar voren komt is dat ze niet alleen zoeken en verkopen maar ook de markt in de gaten houden, denk hierbij aan welke huizen er worden verkocht en voor welke prijs dan. Het geen dat ik uit deze inquiry heb gehaald is dat het me duidelijk is geworden dat funda niet alleen dient als platform om huizen te kunnen kopen, maar ook om de markt in de gaten te houden is.

Zo passen mijn opa en oma in beide doelgroepen die we voor ons onderzoek hebben vastgesteld. Namelijk 'zoekers' en 'gluurders', ik denk dat zoekers wel voor zich spreekt maar een 'gluurder' houdt in dat deze persoon er niet op uit is om een huis te vinden maar gewoon de markt van bijvoorbeeld de woonplaats in de gaten wil houden of om simpelweg om de tuin van de buren te bekijken.

Getting to know the product and the business

Wat is nou eigenlijk het product funda? En wie is de doelgroep er van? Wat wil funda bereiken? Al deze vraagstukken zijn verwerkt in de Product Thinking, waar een Core UX (User Experience) en Problem-solution-fit uit voort kwamen.

In de onderstaande afbeelding zie je de Product Thinking van funda, deze heb ik gemaakt. Door middel van deze Product Thinking krijg je een goed beeld van funda zelf. Het begrijpen van de kern van funda was nodig voor mij en het groepje, om er voor te kunnen zorgen dat we de huidige problemen oplossen en in de kern wel hetzelfde de gebruiker aanbieden.

Het huis en de buurt onderscheidend maken

Het prototype van Visitour laat de gebruiker het huis én de buurt ontdekken, dit zijn natuurlijk twee verschillende elementen die hetzelfde wegen (ze zijn beide even belangrijk). Nu kreeg ik het ontwerpvraagstuk voorgeschoteld om er voor te zorgen dat deze hetzelfde wegen maar toch van elkaar verschillen, daar kwam ik maar niet uit. Ik vond het namelijk best lastig om hier een onderscheidend ontwerp voor te maken.

In de onderstaande afbeelding zie je hoe deze twee elementen in het prototype stonden, zonder dat ze onderscheidend waren gemaakt. Ik wist gewoon simpelweg niet hoe ik dat zou moeten doen.

En toen, het onderscheidende ontwerp
In de onderstaande afbeelding zie je hoe ik de buurt onderscheidend heb gemaakt. Je zal wel denken: huh, wat is er veranderd? Eigenlijk niet zo veel, alleen de kleur van de buurt. Deze is namelijk blauw geworden, de tegenovergestelde kleur van de scherpe rode themakleur van Visitour. Nu zijn beide elementen verschillend maar in de basis hetzelfde. Dat is precies wat ik wilde bereiken en dat is op deze manier gelukt.

Menu bar van de hub

Om het voor de gebruiker inzichtelijk te maken waar hij of zij zich binnen de route bevindt, heb ik een hub menu bar ontworpen. Deze bar laat zien bij welk huis de gebruiker is, welke hij of zij al heeft gehad en welke er nog gaan komen. Ook is er een knop die gebruikt word om naar het volgende huis te gaan.

In de onderstaande afbeelding staan de 4 iteraties van de menu bar. Bovenaan is de oudste en onderaan is de nieuwste. Het belangrijkste wat er vanaf iteratie 1 tot 4 is veranderd zijn het begin en eind, dus als de gebruiker nog niet aan de tour is begonnen en waar hij of zij huizen gaat vergelijken. Door feedback kwamen we er namelijk achter dat gebruikers het fijn vonden om deze elementen ook terug te vinden in de menu bar.

Hiernaast is het ontwerp direct na iteratie 1 veranderd naar een soort zwevend menu, dat boven alle andere elementen ligt. Door de donkere achtergrond is alles goed leesbaar maar vallen er geen nodige elementen weg in bijvoorbeeld de kaart.

Wat heb ik geleerd?

Ik heb funda van top tot teen geanalyseerd. Bij dit project heb ik eigenlijk voor het eerst met “echte” gebruikers gewerkt, dit was bij de contextual inquiry natuurlijk erg van belang omdat dat misschien ook de toekomstige gebruikers van Visitour kunnen worden.

Dit sluit aan bij leerdoel 2, ik heb de gebruikers bij het proces betrokken. Échte gebruikers!

Soms is de oplossing simpel
Ook heb ik geleerd dat er niet perse een extreme ontwerpkeuze is om een verschil te maken, hiermee bedoel ik dat (zoals je ziet bij het ontwerp van de buurt) alleen een simpele kleur al een verschil maakte in element. Meestal denk ik wat te moeilijk, bijvoorbeeld in een andere vorm of een totaal ander ontwerp. Door het onderscheidende ontwerp van de buurt te maken ben ik er achter gekomen dat niet altijd te moeilijk moet denken.

Dit sluit niet perse aan bij een leerdoel, maar is wel iets wat ik vanaf nu meeneem naar andere projecten. Het is wel iets wat ik heb geleerd.




Bekijk mijn andere werk  🚀